ساعت انتشار: ۱۲:۳۱ ب.ظ
تاریخ انتشار: یکشنبه, ۲۷ اسفند, ۱۳۹۶
خبرگزاری فارس

چرا در کشوری که به دست توانمند امام خمینی (ره) از بند سلطه آزادشده نتوانیم از اندیشه سیاسی ایشان صحبت کنیم

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: یک به اصطلاح استاد دانشگاه به مقامات کشور نامه می‌نویسد که چرا اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) به‌عنوان یک سرفصل آموزشی در نظر گرفته‌ شده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، جلسه 150 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد. در ابتدای این جلسه حداد عادل با اشاره به سخنان یکی از اعضاء گفت: متأسفانه کار به‌جایی رسیده است که یک به اصطلاح استاد دانشگاه به مقامات کشور نامه می‌نویسد که چرا اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) به‌عنوان یک سرفصل آموزشی در رشته علوم سیاسی در نظر گرفته‌شده است. وی افزود: چرا در کشوری که به دست توانمند و اراده الهی امام خمینی (ره) از بند سلطه آزاد شده نتوانیم از اندیشه سیاسی ایشان صحبت کنیم. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این در حالی است که تعداد کثیری از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در اروپا و آمریکا و تحت حمایت نهادهای امنیتی کشورهای اروپایی و آمریکا مشغول بررسی و موشکافی ابعاد مختلف این حماسه بزرگ هستند. حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این زمینه گفت: سیاسی و جناحی شدن تحول و ارتقاء علوم انسانی یک سم مهلک است. به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه جلسه موضوع تألیف کتاب انسان‌شناسی اسلامی به‌عنوان منبع درسی و سرفصلی به همین نام برای کلیه رشته‌های دانشگاهی در مقطع کارشناسی مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت. حداد عادل در این زمینه نیز طی سخنانی گفت: اگر مفهوم انسان از نگاه اسلام تشریح نشود، علوم انسانی اسلامی هم به نتیجه نمی‌رسد. وی افزود: کتابی که برای این موضوع تدریس می‌شود باید در عین سادگی، سطحی نباشد و در شأن دانشگاه‌های ما باشد. رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: بررسی ابعاد مختلف انسان که جسم و روح او را در برمی‌گیرد و تعامل او با خود، خدا، دیگران و جهان و موضوعاتی مانند معنای زندگی و... باید به‌طور اختصار در این سرفصل درسی گنجانیده شود. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: تقویت بنیه فکری و ترویج نقادی در دانشجو شاکله این اثر خواهد بود. پس از سخنان حداد عادل اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود درباره تشخیص صحیح جبهه مقابل یعنی جبهه لیبرال و اومانیسم، تبیین دقیق جایگاه انسان و کرامت او از منظر اسلام، مخاطب قرار دادن فطرت به‌منظور افزایش تأثیر این کتاب، به‌روزرسانی ادبیات موجود در این زمینه برای مطالعه بیشتر علاقه‌مندان، تفاوت در محتوای کتاب با توجه به تفاوت رشته‌های تحصیلی، لزوم پیوستگی و هماهنگی میان مطالب این کتاب و کتاب‌های معارف و اخلاق اسلامی، استفاده از مباحث نوین در ارتباط میان انسان و فناوری برای شناخت بهتر انسان، توجه به جنبه متعلم بودن انسان، تأثیر مباحث نظری در مورد انسان در کارکرد و افعال او، تربیت استاد متخصص برای تدریس این درس پرداختند. پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضاء، حداد عادل در سخنانی گفت: تهیه پرسشنامه به‌منظور نظرسنجی از دانشجویان در مورد محتوای این درس و الزامات آن لازم است. وی افزود: برای تألیف این کتاب باید یک کلیات مشترک توسط یک نویسنده به رشته تحریر درآید. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دعوای مدرنیته، دعوا بر سر معنویت و الحاد است و ادبیات موجود در غرب مدرن می‌تواند در شناخت انسان مدرن و بریده از دین کمک کند. عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: تلاش دنیای غرب بر فرو کاستن امر متعالی به امر زمینی و ملکی است. وی افزود: در باب روش هم باید دانشجو نباید با اختلاف نظرها درگیر شود و ابتدای کار باید تأکید بر مشترکات باشد. رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: اومانیسم و تقابل انسان و خدا موضوع اصلی غرب مدرن در چهارصد سال اخیر است و محل اصلی نزاع اسلام و غرب نیز همین‌جاست. وی افزود: موضوعاتی مانند فطرت، اختیار باید در این کتاب به‌تفصیل مورد بررسی قرار گیرند. ادامه بحث و بررسی پیرامون این موضوع به جلسات آینده موکول شد. انتهای پیام/